Kiedyś w Polsce określenie firma rodzinna wzbudzało raczej negatywne skojarzenia. Plasowało się blisko stereotypu określanego mianem firma drucik. Czyli niewielkie przedsiębiorstwo działające w trybie „Uda się albo się nie uda”.
Dziś sytuacja wydaje się wyglądać całkiem inaczej. Gdy tak wielu z nas swoje życie zawodowe prowadzi w korpoświecie, z korpozasadami, korpoprocedurami i korpointegracjami i w korpojęzyku, firma rodzinna zyskuje nową twarz i renomę. Według badań przeprowadzonych przez Lewiatan firmy rodzinne na polskim rynku generują obecnie 18% PKB, i stanowią niemal 1/3 sektora MMŚP.
Czym różni się firma rodzinna od nierodzinnej?
Założyciele i zarządzający firmą członkowie rodziny planują swój biznes nieco inaczej niż przedsiębiorca nierodzinny. W swoich planach i swojej strategii oprócz celu polegającego na osiąganiu zysku, nastawiają się na tworzenie stabilnego środowiska pracy, które zabezpieczyć ma przyszłość osób im najbliższych. A zatem motywacje rodzinnych nie wynikają wyłącznie z celów finansowych czy ambicjonalnych. Sukcesorzy czy też kolejne pokolenia w firmach rodzinnych są dodatkowo motywowani chęcią kontynuowania tradycji, budowania długo już istniejącej marki, dbania o dzieło rodziców czy dziadków.
A zatem dziś korzystając z usługi czy produktu wytwarzanego przez firmę rodzinną możemy być bardziej spokojni o to, że jej właścicielom nie zależy na szybkim zarobku ale na budowaniu stabilnej i obustronnie korzystnej relacji z klientem, tak by ten polecał go dalej. W świecie, w którym za każdym rogiem czeka na nas natrętny akwizytor, w świecie, w którym ćwiczymy się w asertywności odmawiając uczestnictwa w spotkaniach promujących niebotycznie drogie patelnie, kosmetyki czy inne produkty, w świecie, w którym kupienie komórki czy dowolnego sprzętu elektronicznego wymaga specjalistycznej wiedzy i porównywania ofert, z których każda wszelkimi dokładnie opracowanymi marketingowymi trikami próbuje przyciągnąć naszą uwagę, firma rodzinna świadcząca usługę czy sprzedająca produkt jawi się jako miejsce, w którym człowiek działa dla człowieka, sprzedaje pod swoim nazwiskiem i chce sprzedawać tak, by czerpać z tego dumę.
Firma rodzinna to lojalny podatnik
Firmy rodzinne, w szczególności te z sektora MMŚP, często nie dysponują wystarczającymi środkami, by w szerszym zakresie korzystać z doradztwa prawnego czy podatkowego. Często ich właściciele cechują się dużym poczuciem obowiązku wobec państwa, które jako przedsiębiorcy budują oraz chcą cenią sobie rzetelność wobec organów państwowych. Oznacza to, że są uczciwymi podatnikami. Tego samego nie można niestety powiedzieć o wielkich korporacjach, które rosnąc w siłę, nie są skłonne do odprowadzania wyższych kwot z tytułu CIT.
Firma rodzinna to lojalny pracodawca
Pracownicy w firmach rodzinnych, także ci niezwiązani więzami krwi, to członkowie firmowej rodziny. Pewnie wraz z rozwojem i rozbudową firmy rodzinnej struktura i zarządzanie kadrami siłą rzeczy profesjonalizuje się i nabiera bardziej formalnych kształtów, niemniej jednak jak wynika z najnowszych badań pwc aż 83% firm rodzinnych czuje się w obowiązku wspierać zatrudnienie w swojej okolicy. Właściciele firm rodzinnych często zatrudniają długofalowo i są mniej skłonni do utrzymywania dużej rotacji pracowników.
Firma rodzinna to marka!
Wartością dodaną wynikającą ze współpracy z firmą rodzinną jest z pewnością osobiste, duże zaangażowanie jej kierownictwa i pracowników. Pracownicy traktowani w firmie uczciwie i obdarzani zaufaniem, odwdzięczają się rzetelnością i lojalnością, a właściciele w swojej pracy dążą do kierowania się bliskimi im wartościami: uczciwością, rzetelnością i fachowością.
Wyzwania dla rodzinnych
Oczywiście nie wszystko jest tak cudowne, jak przedstawiłam powyżej. Mówiąc o wielkiej grupie przedsiębiorców trudno uniknąć uogólnień. Firmy rodzinne to nie tylko sielanka. Każdego dnia stają przed wieloma wyzwaniami: jak przyciągać do siebie specjalistów, by ponad pracę w korporacji stawiali stabilne zatrudnienie w przyjaznej atmosferze firmy rodzinnej? Jak skutecznie działać w warunkach silnej konkurencji? Skąd brać środki na marketing, reklamę, doradztwo i szkolenia? Jak generować innowacje i finansować je? Jak planować sukcesję, by jak najlepiej zabezpieczyć przyszłość firmy?
DAMAR w Inicjatywie Firm Rodzinnych
W ferworze codziennej pracy często zapominamy, że nasza praca to nie tylko tłumaczenia – tysiące zapisanych stron, przeczytanych wiadomości i odebranych telefonów. Chcemy, by nasza praca była wyrazem naszych wartości, tego, jak chcemy żyć. Refleksja nad tymi wartościami i tworzeniem marki naszej firmy skłoniła nas do dołączenia do Inicjatywy Firm Rodzinnych, by uczyć się od innych, dzielić się doświadczeniami i wzmacniać zaufanie do firm rodzinnych.
Więcej poczytać można tu:
http://firmyrodzinne.pl/
Barometr firm rodzinnych
Jak omijać pułapki czyhające na firmy rodzinne
Badanie firm rodzinnych 2015
Lewiatan – firmy rodzinne w Polsce
Ewa Zygmunt
Biuro Tłumaczeń DAMAR
www.damar.net.pl